Bratia Wrightovci a Alberto Santos ohlásili zlatý vek letectva, ako aj letecké hodinky (Pilot Watch, ako sme vám povedali v Histórii leteckých hodiniek časť I) a Louis Blériot prevzal ich úlohu. Akonáhle bolo možné lietať, novonarodení piloti zdvihli ciele a ľudia sa pokúšali urobiť nemožné, napríklad preletieť cez Lamanšský prieliv.

Títo úplne noví piloti, tieto mladé vtáky, ktoré práve opustili hniezdo, sa teraz pokúšali zapísať svoje mená do novodobej histórie. Blériot uspel a Zenith bol tam, navždy zaviedol spojenie horológie a lietania. Cena za let cez Lamanšský prieliv bola 1 000 libier – upravená o infláciu, čo je čistá suma v každom období. Francúzske noviny Le Matin znevážili súťaž vyhlásením, že pilot nemá šancu vyhrať cenu; pokus bol bezdôvodný.

V roku 1909 Blériot s pripnutým Zenitom na zápästí prekonal 31 míľ nad otvorený vodou, ktorá sa tiahla od horizontu k horizontu. Let z Calais do Doveru trval približne 40 minút, pričom letel vo výške 150 až 300 stôp. Nebezpečenstvo bolo obrovské, vzrušenie lákavé a sláva nesmrteľná; Blériot nedokázal odolať.

Angličania stanovili výšku ceny plne očakávajúc, že vyhrá jeden z ich vlastných, francúzsko-britský pilot Hubert Latham, a skutočne všetky šance boli na jeho strane. Lathamov predchádzajúci pokus skončil s ním v oceáne a zachránený francúzskym torpédoborcom. Predstavte si prekvapenie Anglicka, keď sa z neba vyrúti temperamentný mladý Francúz a pristane na ich brehoch Doveru. Libry sa v pohode prekonvertovali na franky a víťazstvo bolo o niečo sladšie.

Po vytvorení prvého funkčného jednoplošníka a následnom zdokonalení prototypov Blériot nasadil svoj Blériot XI, aby odletel do epochálneho osudu. Jednoplošníkom chýbala popularita dvojplošníkov a niektorí pochybovali o ich vhodnosti na let. Tesne pred preletom Lamanšského prielivu na Blériotovom druhom lietadle, Blériot XII, došlo k uvoľneniu vnútornej azbestovovej izolácie, čo spôsobilo prepálenie jeho topánky, avšak napriek popáleninám tretieho stupňa pokračoval v lete, kým lietadlu nezlyhal motor a havarovalo. Po tomto lete oznámil svoj zámer preplávať Lamanšský prieliv. Odhodlanie nikdy nebol problém. Jeho prezývka bola „Crash King“, ale s prekročením Lamanšského prielivu sa stal „otcom letectva“.

Hodinky, ktoré mali pri prekročení kanála La Manche, sa pýšili množstvom funkcií, ktoré ich odlišovali ako letecký nástroj. Tieto hodinky majú DNA zdieľanú so všetkými budúcimi leteckými (pilotnými) hodinkami. Hodinky ponúkali funkcie napomáhajúce lietaniu: svetelný ciferník a ručičky pre lepšiu čitateľnosť, nadrozmerné arabské číslice, veľkú korunku na otáčanie v rukaviciach, bimetalické antimagnetické vlasové pero a puzdro, ktoré bolo možné pripevniť na prístrojovú dosku. OK, posledná funkcia je trochu anachronická, ale pilotný cool faktor je tu na začiatku. „S hodinkami Zenith, ktoré bežne používam, som veľmi spokojný a nemôžem ich príliš odporúčať ľuďom, ktorí hľadajú presnosť,“ povedal 19. marca 1912 Louis Blériot.

Blériotovo použitie hodiniek Zenith upevnilo značku vo francúzskom povedomí. Od roku 1939 bol Zenith Montre d’Aéronef Type 20 chronometrickým prístrojom pre francúzske lietadlá. Nachádzal sa na prístrojovej doske, kde boli jeho veľké, svietiace číslice viditeľné vo dne aj v noci. Tieto prístroje sú menovcom nových leteckých hodiniek Zenith.

Ak máte autorské práva na názov „Pilot“, ste hodinárska spoločnosť s vážnym vplyvom na letectvo. Keď máte prezývku „výroba“, čo znamená, že ste úplne integrovaná spoločnosť od dielov až po strojčeky, potom ste vpredu. Keď ste od roku 1865 zostali vo švajčiarskom meste Le Locle, potom máte závideniahodnú tradíciu s pevnými koreňmi. Keď je tou spoločnosťou Zenith, máte všetky tri. Letecká zdatnosť spoločnosti Zenith vtedy a dnes je o kvalitných hodinkách, ktoré dokážu odolať nástrahám letu. Táto spoločnosť sa časom stala gigantom.

Tento rok Zenith znovu vydal Zenith Montre d’Aéronef Type 20 ako limitovanú edíciu 250 kusov a vypredal ju za dva mesiace pred Baselworldom 2012, kde boli oficiálne predstavené. Zabudnite, že ich budete vlastniť. Napriek tomu sa môžeme pozrieť. Ako prvý upúta ostrý ciferník, ktorý je krásnou zmesou nostalgie a modernosti. Má špeciálny mechanizmus na zastavenie alebo hacknutie sekúnd pri nastavovaní hodinovej ručičky. Pri veľkých 57,5 mm si môžete myslieť, že tieto hodinky prekračujú hranice slušnosti, no pre tých pár šťastných sú hodinky skutočným spojením s minulosťou. Všimnite si príliš veľkú, vrúbkovanú cibuľovú korunu, opäť pre letcov, aby si prispôsobili čas v rukaviciach. Tieto hodinky sú zázrakom na pohľad.

Okrem toho, že sú dimenzované pre kompatibilitu s prístrojovým panelom, rozmery zodpovedajú času, kedy tieto hodinky držali strojčeky vreckových hodiniek, čím získate v podstate vreckové hodinky pripevnené na zápästí. Našťastie titánové puzdro znižuje hmotnosť hodiniek. V tomto bad boy tiká mechanický ručne vinutý strojček 5011K a s priehľadným chrbtom puzdra sa môžete kochať pohľadom na 19-drahokamového monštra s pruhmi Côtes de Genève cez jeho rhodiované mostíky. Zenith začal vyrábať strojček v 60-tych rokoch minulého storočia a odvtedy je v nepretržitej výrobe.

Hodinky nie sú len ďalšou peknou tvárou, ale sú pripravené na aktívny letový stav. 48-hodinová rezerva chodu, ktorá poskytuje energiu na dva dni, znamená, že keď sa hodinky oddelia od zápästia, sú spoľahlivé pri dlhých letoch. Keď vezmete do úvahy účinky turbulencie, nebezpečenstvo magnetizmu z modernej elektroniky a požiadavky denného/nočného lietania, Montre d’Aéronef Type 20 je dobré ísť. Dva tlmiče sú umiestnené na (obrovskom) vyvažovacom kolese a únikových tŕňoch a má samokompenzačnú antimagnetickú vyvažovaciu pružinu Breguet. Vyvýšené číslice sú vyrobené z celých blokov Superluminova. Aj keď sme prikývli minulosti, tieto hodinky sú moderným zázrakom. Chcem jedného a zrejme aj 250 ďalších šťastných bastardov, ktorí ma predbehli.

Zdroj: History of the Pilot Watch Part II – Zenith Montre d’Aéronef Type 20

História leteckých hodiniek časť III – Mark IV. a Mark V

ZANECHAŤ ODKAZ

Please enter your comment!
Please enter your name here