Existuje niekoľko dizajnov hodiniek, ktoré nielenže obstoja v skúške časom, ale v prípade vojny aj prekračujú svoj pôvodný kontext, aby sa stali klasikou. Takéto hodinky, B-Uhr, potomok popredných nemeckých a švajčiarskych hodinárov, majú slávnu históriu dizajnu a výroby, ale boli použité na neslávne známy dôvod. Hodinky B-Uhren viedli nemecké bombardéry v ich strašných ťaženiach druhej svetovej vojny, pričom zhadzované bomby hvízdali vzduchom a skončili s ničivými následkami. B-Uhr zostávajú impozantnými hodinkami.

Lange & Söhne Vintage B-Uhr typ B (antiquorum)

V roku 1935 Adolf Hitler oznámil svoje plány na rekonštituovanie nemeckého letectva a oficiálne vytvoril Luftwaffe. Nemecko budovalo svoje letecké sily, rozhodne vojenské na účely a v rozpore s Versaillskou zmluvou z 1. svetovej vojny, ale toto budovanie pokračovalo zdanlivo na civilné účely. Keď sa jeho moc upevnila, Hitler pokrčil plecami a oznámil, že Nemecko obnoví vojenské obstarávanie. Pred rokom 1935 bombardér Heinkel He 111 údajne existoval ako dopravné lietadlo práve vtedy, keď sa Národná socialistická strana údajne snažila nastoliť mier a prosperitu. Hoci to v tom čase málokto (vrátane hodinárov) vedel, Nemecko sa pripravovalo na vojnu.

RLM (Reichs-Luftfahrtministerium), zodpovedné za vývoj lietadiel, tiež hľadalo primeraný časomieru pre svojich navigátorov bombardérov. Koncepčné návrhy z roku 1935 najprv špecifikovali hodinový uhol, ako napríklad hodinky Lindbergh ( pozri tu ), ale táto špecifikácia bola zrušená a objavili sa štandardné kritériá, vďaka ktorým boli B-Uhr okamžite pozoruhodné.

Tieto hodinky boli veľké. Veľké 55 mm. Veľkosť vyhovovala veľkým strojčekom na ručné navíjanie, ktoré sa zvyčajne používajú vo vreckových hodinkách, ale B-Uhr mali byť vždy hodinky na zápästie. Každý z nich používal vyvažovaciu pružinu Breguet. Vo vnútri bol strojček obklopený železným jadrom, vďaka čomu bol B-Uhr antimagnetický – pre letectvo nevyhnutnosť. Na korekciu časových nezrovnalostí boli pohyby schopné zastaviť centrálnu sekundovú ručičku potiahnutím korunky alebo hackovaním a nadrozmernú diamantovú alebo cibuľovú korunku bolo možné ovládať v rukaviciach na ruke. Veľmi dlhý, dvojito nitovaný kožený remienok, dostatočne dlhý na to, aby prešiel cez koženú leteckú bundu, držal B-Uhr na mieste.

Vďaka veľkým rozmerom boli jednoznačne čitateľné a ich čierne ciferníky s bielymi arabskými číslicami ešte viac napomáhali presnému čítaniu. Plameňovo modré ručičky meča boli pokryté svietiacim materiálom, ako aj rozlišovací trojuholník alebo šípka nahor orientovaná na pozícii dvanástej hodiny, sprevádzaná dvoma bodkami na modeloch typu A. Pôvodný model typu A mal len vonkajší krúžok kapitoly, ale neskorší typ B (od roku 1941) mal vonkajší krúžok na minúty/sekundy a vnútorný krúžok na hodiny. Každé puzdro malo na ľavej strane vyryté FL23883. FL označil letec a 23 identifikovalo hodinky ako navigačné hodinky. Zadná strana odlamovacieho puzdra mala na vnútornej strane nasledujúce identifikačné údaje: typ (Bauart), výrobné číslo (Gerät-Nr.), strojček (Werk-Bez.), číslo objednávky (Anforderz) a výrobca (Hersteller).

Vintage Laco B-Uhr Type B (hodinky)

B-Uhren je skratka pre Beobachtungs-uhren, doslova Pozorovacie hodinky. B-Uhr je jednotné číslo a B-Uhren je množné číslo. B-Uhren boli majetkom Luftwaffe, nie navigátorov. Navigátor dostal hodinky pred letom a po dokončení misie hodinky vrátil. Navigátori dostali signálne pípnutie z leteckej základne, čo zase nastavilo svoj chronometer na štandardný čas nemeckého námorného observatória (Deutsche Seewarte), a ak bol navigátor vypnutý, hackerský mechanizmus umožnil nastavenie. Na navigáciu boli potrebné presné hodinky, takže všetky hodinky B-Uhren boli regulované a testované podľa najvyšších chronometrových štandardov Deutsche Seewarte v Hamburgu. Navigátori bombardérov nahliadli ponad navigačný stôl, ich B-Uhren bol pripravený a vytýčili kurz, skopírované astronomické opravy a zaznamenané udalosti na mape. B-Uhr bola dokonalá navigačná pomôcka.

Vnútro zadného puzdra Vintage B-Uhr vyrobené spoločnosťou Lacher & Co. (zdroj: watchuseek)

B-Uhren dodalo päť výrobcov – štyria nemeckí a jeden švajčiarsky. V Nemecku vyrobili hodinky A. Lange & Söhne, Wempe, Lacher & Company/Durowe (Laco) a Walter Storz (Stowa). Wempe a Stowa používali švajčiarske strojčeky; Wempe sa usadil na Thommen cal. 31 a Stowa použila Unitas kal. 2812. Lange použil svoj veľký kal. 48 a potom jeho kal. 48,1 a Laco použil svoj (Durowe) kal. 5 – jediné dve spoločnosti, ktoré používajú vnútropodnikové nemecké pohyby. Keď spoločnosť Wempe kúpila Chronometerwerk v Hamburgu v roku 1938, získala značné zvýšenie výrobnej kapacity a aby pomohla obmedzenej výrobe, ktorej čelili Lange a Laco, spoločnosť Wempe pre nich zostavila hodinky. Aby uspokojil dopyt, Lange tiež poslal ébauches a puzdrá rôznym iným výrobcom na montáž a reguláciu. V menšom počte, Švajčiarska medzinárodná hodinárska spoločnosť IWC, ktorá dodávala hodinky osovým aj spojeneckým silám, vyrobila B-Uhr (cal. 52T SC) pre Luftwaffe. Týchto päť spoločností ako jediné vyrobili B-Uhr.

Moderné IWC Big Pilot Watch TOP GUN Edition

Dnes sú dostupné Lange alebo Wempe B-Uhren vintage hodinky z vojny, a ak nejaké nájdete, prichádzajú so statnými cenovkami. Hodinky Big Pilot od IWC sú evolúciou z B-Uhr, majú DNA svojho predchodcu, ale majú prispôsobený dizajn. Ide o hodinky vyrobené pre letectvo a ako také si zachovávajú antimagnetickú funkciu – jediné súčasné hodinky, ktoré to dokážu. Na rozdiel od svojho predchodcu B-Uhr, Big Pilot povyšuje koncept navigácie na vyššiu úroveň kvality a funkčnosti a poskytuje luxusné hodinky ( pozri tu ).

Stowa, ktorú dnes vlastní hodinár Jörg Schauer, ponúka B-Uhrovi peknú poctu v elegantnejšej verzii (pozri tu). Puzdro je leštené, strojček zdobený, viditeľný cez priehľadnú zadnú stranu puzdra a veľkosťou 40 mm je najmenší z tejto skupiny. Ponúkajú tiež možnosť dátumového okna. Stowa vyrába skvelé hodinky, ale buďte pripravení čakať na ich príchod – dopyt ďaleko prevyšuje produkciu.

Moderné Laco Dortmund B-Uhr Type B Ručné navíjanie 45mm

Laco ponúka široký výber pohybov, čím poskytuje väčšiu cenovú dostupnosť, ale jeho hodinky s ETA a ručným naťahovacím strojčekom sú pozoruhodné. V nich Laco vyrába to, čo by sa dalo nazvať reprodukciou, pričom starostlivo pretvoril dizajn pôvodných hodiniek do najmenších detailov, od dizajnu ciferníka po FL23883 vyrytý na boku puzdra až po vnútornú zadnú stranu puzdra informácie dômyselne presunuté von. Tieto hodinky Laco merajú 42 mm a 45 mm ( pozri tu ). Stowa aj Laco ponúkajú plameňovo modré ručičky, zafírové sklíčko, nitované kožené remienky, vynikajúcu svietivosť a modely Type A a B. Z pôvodných výrobcov IWC, Stowa a Laco ponúkajú moderný výber B-Uhr.

Moderné Stowa B-Uhr typ A

Tretia ríša stúpala a padala. Machinácie megalomana uchvátili národ, potom ho zotročili a vtiahli svet späť do ďalšej svetovej vojny, zanechávajúc za sebou skazu a hrôzu. B-Uhr boli navrhnuté, keď Nemecko začalo prezbrojovať svoju armádu, konkrétne Luftwaffe, no len málokto vedel, akej agresii budú hodinky slúžiť. B-Uhr, vytvorený na vybavenie vojenského navigátora, zostáva zázrakom čistého dizajnu a jednoduchosti.

História leteckých hodiniek časť I – Cartier Santos 1904

História leteckých hodiniek časť II – Zenith Montre d’Aéronef Type 20

História leteckých hodiniek časť III – Mark IV. a Mark V

História leteckých hodiniek časť IV – Longines a Lindbergh

ZANECHAŤ ODKAZ

Please enter your comment!
Please enter your name here