Boli to hodinky také krásne, také elegantné, také presné, že mohli byť určené len pre kráľovské rodiny. Potom bez stopy zmizli. | Foto: David Silberman/Getty Images

Maličká Simca 1000 Sedan sa predierala kľukatými uličkami snobskej enklávy neďaleko izraelského prezidentského sídla. Jarný večer bol teplý a vzduch naplnila vôňa kvetov. Štvrť bola pokojnou oázou, ďaleko od prachu a ruchu starého mesta. Ulice boli obzvlášť prázdne po tom, čo sa v piatok 15. apríla 1983 začal sabat.

Simca išla po ulici HaPalmach a zastavila sa pred svetlou trojposchodovou budovou: LA Mayer Museum for Islamic Art. Auto išlo na voľnobeh. Široké schody viedli k vchodovým dverám. Cez okno v prednej časti budovy prebleskovalo biele svetlo – stráže sa usadili, aby si čítali a spali.

Múzeum bolo známe svojou zbierkou islamských artefaktov, ale bolo tiež domovom skrýše vzácnych hodiniek, sortimentu vreckových hodiniek a mechanických efemér takých jemných, že ho mnohí učenci považovali za materské ložisko hodinárstva. Zbierka bola uložená v galérii v zadnej časti budovy a tam, v sklenenej vitrín, ktorá nebola spojená so žiadnym alarmom, ležali pravdepodobne najdrahšie hodinky na svete: neoceniteľné zlaté vreckové hodinky navrhnuté pre Máriu Antoinettu legendárnym švajčiarskym hodinárom Abraham-Louisom Breguetom. V čase ich objednania v roku 1783 ešte nikto nevyrobil hodinky tak zložité a krásne. V priebehu storočí len málokto pristúpil k jeho umeniu. Hodinky boli známe ako Queen (Kráľovná).

Vodič zaparkoval a priblížil sa k ťažkej železnej bráne. Nečinne prechádzal rukou po kove, počúval a hľadal stráže alebo okoloidúcich. Bol vychudnutý, mal hnedé vlasy a ostrú hranatú tvár. Strávil mesiace prípravou na túto chvíľu a trénoval sa, aby pracoval rýchlo a potichu.

Keď si bol istý, že nikto nie je nablízku, muž vytiahol zo zadnej časti auta hydraulický zdvihák. Vložil zdvihák medzi kovové tyče a začal ich otáčať dostatočne ďaleko od seba, aby mohol prekĺznuť. Pomocou povrazového rebríka a hákov vyliezol asi 10 stôp po boku budovy a cez 18-palcové okno, ktoré otvoril skrutkovačom. V priebehu noci ukradol cenné umelecké predmety a viac ako polovicu zbierky hodiniek – vrátane preslávených zlatých hodiniek Márie Antoinetty, Queen.

Niekedy pred 10:30 16. apríla 1983, po tom, čo dôvtipný zlodej prehodil posledné hodinky z múzea do svojho auta, skĺzol za volant, otočil kľúčom zapaľovania a zmizol do jeruzalemskej noci, pričom za sebou zanechal iba záhadu.

Po lúpeži, po sčítaní všetkých strát, sa vyjasnil skutočný rozsah krádeže. Pre účely poistenia ocenili zbierku na približne 700 000 dolárov, ale hodinky boli jedinečné. Zúfalé múzeum najalo vyšetrovateľa menom Samuel Nahmias, aby pátral po Queen. Nahmias bol na túto pozíciu jedinečne kvalifikovaný. Bol to bývalý spravodajský dôstojník izraelskej armády, ktorý sa stal súkromným detektívom, a už úspešne získal stovky tisíc dolárov v drahokamoch a hotovosti pre svojich klientov vo svete šperkov.

Nahmiasov zvyčajný prístup spočíval v tom, že začal s najbližším okruhom podozrivých – rodinou, blízkymi spolupracovníkmi, milencami – v nádeji, že niekto uvidí korisť a pod tlakom sa zlomí a udá páchateľa. V tomto prípade však nebol nikto vážne podozrivý. A tak Nahmias kontroloval aukčné domy a sledoval obchodníkov so starožitnosťami a zberateľov od Tel Avivu po Moskvu, aby zistil, či niekto so zlodejom nespolupracoval. Niekoľkokrát poslal spolupracovníkov do Švajčiarska s tipmi, ktoré hodinky sa objavili. Ale každý smer viedol do slepej uličky.

Samotné hodinky boli príliš známe na to, aby sa predávali na otvorenom trhu. Väčšinu vyrobil Breguet koncom 18. a 19. storočia a boli dobre zdokumentované – najmä Queen. Hodinky, ktoré si objednal pre Máriu Antoinettu údajne muž, o ktorom sa hovorilo, že je jej milenec, gróf Hans Axel von Fersen, mali mať podľa Breguetových papierov všetky možné vlastnosti. Zlato nahradilo mosadz všade, kde to bolo možné. Nebol stanovený žiadny limit na cenu alebo čas výroby. Meno objednávateľa bolo vynechané z objednávky.

Dokončenie hodiniek nakoniec trvalo 44 rokov. Francúzska revolúcia a následné európske otrasy medzitým viedli k smrti muža, ktorý hodinky pravdepodobne objednal, aj ich zamýšľaného majiteľa. (Marie Antoinette, ako všetci vieme, padla pod gilotínu. Sedemnásť rokov po jej smrti rozhorčený dav, presvedčený, že von Fersen sa sprisahal zavraždiť budúceho švédskeho kráľa, ho zlynčoval na štokholmskom námestí.) Breguet zomrel v septembri 1823. Jeho syn, tiež talentovaný hodinár, dokončil majstrovské dielo v roku 1827. Putovalo vo vreckách francúzskeho šľachtica a neskôr skončilo v zbierke Sira Davida Lionela Salomonsa, britského polyhistora, ktorý do Anglicka priniesol ukazázať prvé auto a patentoval nápad na bublinkové mydlo. Salomons odkázal svoju zbierku hodiniek svojej dcére Vere, svetobežnej ošetrovateľke, ktorá sa po I. svetovej vojne usadila v Jeruzaleme a neskôr použila peniaze svojho otca na vybudovanie múzea – a na uloženie jeho zbierky hodiniek.

Čo urobilo Breguetovu prácu tak významnou, bola jeho zručnosť ako hodinára a dizajnéra. Jeho výtvory majú dokonalé ciferníky, delikátne (jemné) ručičky hodiniek, ktoré končia hrotmi v tvare jablka, a strojčeky (movements), ktoré pôsobia zložito ako počítačový integrovaný obvod. Queen bola zároveň nesmierne komplikovaná – mala všetky črty katedrálnych hodín v priestore vreckových hodiniek – a očarujúco elegantná. Breguet dokonca vytvoril priezračný krištáľoý ciferník, ktorý umožnil majiteľovi vidieť pohyb ozubených kolies pod ním.

Breguet obliekol Queen do zlata. Vyznačovali sa úplným perpetuálnym (večným) kalendárom, skákajúcou hodinovou ručičkou, ktorá kmitala z hodiny na hodinu namiesto pomalého otáčania okolo ciferníka, a nezávislou sekundovou ručičkou, ktorú bolo možné ľubovoľne zastaviť alebo spustiť. Hodinky dokonca obsahovali kovový teplomer a mechanizmus, ktorý odbil čas. Na zníženie trenia boli použité zafíry.

Breguet’s Final Masterpiece

Ale krásne hodinky zmizli a vyšetrovanie nikam neviedlo. Nahmias pozval odsúdených zlodejov s tipmi na prípad na výsluch a nechal ich na pár minút vo svojej bujnej záhrade. Bez toho, aby to gauneri vedeli, Nahmias odpočúval záhradu malými mikrofónmi na magnetofón v nádeji, že mu niečo pustia, keď budú mimo dosluchu. Tvrdo pracoval, ale jeho vynaliezavosť a úsilie boli bezvýsledné. Pozvanie odsúdených zlodejov bola šikovná taktika, ale mohla sa obrátiť proti, pretože väzni by klamali, aby sa stretli s Nahmiasom.

Po niekoľkých rokoch sa Nahmias posunul ďalej. Stopa bola studená. Polícia katalogizovala všetkých možných podozrivých, ktorí po krádeži letecky opúšťali Izrael, usilovne pátrali v kriminálnych štvrtiach a samotný Nahmias odškrtával jeden smer za druhým, avšak bez výsledkov. Dokonca aj zamestnanci múzea, pôvodne podozriví z krádeže, ľahko prešli testami na detektore lži. Múzeum sa pomaly zotavovalo.

Viac ako dve desaťročia po krádeži, v auguste 2006, zavolala výrazne nápadne tehotná žena menom Hila Efron-Gabaiová do malého obchodu so starožitnosťami v Tel Avive, ktorý vedie Zion Yakubov. Efron-Gabaiová, vyštudovaná právnička, chcela, aby Jakubov pre ňu ohodnotil nejaké položky. Začiatkom toho mesiaca si ju žena žijúca v USA cez telefón najala, aby pomohla vrátiť nejaké predmety do múzea LA Mayer. Jedinou podmienkou klientky bolo, aby transakcia bola anonymná. Američanka právničke povedala, že jej zosnulý manžel vlastnil niekoľko krabíc hodín a hodiniek, ktoré boli teraz jej. Škatule boli v tejto chvíli skryté v Tel Avive, vysvetlila. Jej manžel jej o škatuľkách povedal až na sklonku svojho života, keď bojoval s rakovinou, a odhalil niečo, čo jej vyrazilo dych: hodinky patrili Mayerovmu múzeu a pred dvoma desaťročiami ich ukradol.

Klientka povedala, že tieto predmety videla na vlastné oči počas návštevy Izraela a vedela nielen to, že sú krásne, ale že jej nepatria. „Čokoľvek sa stane, tieto veci sa musia vrátiť do múzea,“ povedala klientka. Požiadala Efronu-Gabaiovú, aby sa o ne postarala a pomohla jej vrátiť ich právoplatnému majiteľovi. Krátko nato išiel Yakubov do advokátskej kancelárie Efron-Gabaiovej v Tel Avive preskúmať tieto poklady, ktoré právnička zaobstarala s pomocou svojej klientky. Keď Yakubov skúmal brilantné predmety, okamžite pochopil ich hodnotu; tam, zabalená v zažltnutom novinovom papieri ako zabudnutý tchotchke (drobnosť) z garážového výpredaja, ležala nablýskaná Queen.

S Yakubovovou analýzou v ruke Efron-Gabaiová kontaktovala umeleckú riaditeľku múzea, ženu menom Rachel Hasson, a Eli Kahana, predsedu predstavenstva múzea. Dvojica navštívila právnickú kanceláriu a s malými fanfárami začali prezerať staré škatule, ktoré obsahovali niektoré z najväčších pokladov hodinárskeho sveta. „Otvorila som ich a identifikovala som ich podľa čísel. Väčšina bola v dobrej kondícii. Niektoré boli poškodené,“ povedala Hassonová novinám v roku 2009. „Keď som sa dostala k Marii Antoinette, nemohla som sa ubrániť slzám. Bolo to také dojemné a vzrušujúce vidieť ich po toľkých rokoch.

Hassonová a Kahan si vzali taxík domov do Jeruzalema – Kahan sa príliš bál šoférovať s cennosťami v aute. Ale akokoľvek boli nadšení, neboli si istí, ako postupovať. S právničkou podpísali zmluvu o mlčanlivosti a prisahali, že budú zachovávať mlčanlivosť o tom, ako sa poklady znovu objavili. V skutočnosti boli nervózni z vyhliadky na vystavenie artefaktov vôbec – múzeum už prijalo poistnú výplatu, keď si mysleli, že predmety sú definitívne stratené.

Hodinky prišli domov v auguste a zostali ukryté v múzeu až do budúceho novembra, keď sa medzi políciou a tlačou začali šíriť zvesti o masívnom objave v múzeu LA Mayer. Múzeum držalo objav v tajnosti tak dlho, ako len mohlo. Potom niekto prehovoril.

Centrálna vyšetrovacia jednotka jeruzalemskej polície sídli severne od Jaffa Road v historickej štvrti zvanej Russian Compound. Ráno 11. novembra 2007 sa dôstojníci práve pripravovali na deň, keď uvideli titulok v Haaretz, národných novinách: „Hickory, Dickory, Dock: Ukradnutá múzejná korisť.“ Príbeh so 790 slovami rozprával príbeh. o návrate Queen.

Len málo ľudí v Izraeli premýšľalo o hodinkách za viac ako dve desaťročia. Nahmias sa pohol ďalej a izraelská polícia zaradila tento prípad do svojich spisov. Ale teraz si zmätené úrady uvedomili, že musia postrčiť prípad ďalej – hodinky sa možno vrátili, ale stále tu bolo tajomstvo, kto ich vzal ako prvý. Ústredná vyšetrovacia jednotka, ktorá sa zaoberala zločinmi, ako sú vraždy a veľké krádeže, vykonala pôvodný lov v roku 1983. Teraz jednotka pridelila prípadu dvoch mladých detektívov, Oded Shamaha a Odeda Janiva. Spolu s tímom, ktorý zahŕňal svalnatého rusko-izraelského vyšetrovateľa menom Ely Zarkov a dve vyšetrovateľky, Revital Zarafová a Na’ama Maiová, začali skladať 24-ročnú skladačku.

Skupina navštívila umeleckú riaditeľku múzea Rachel Hassonovú. Dôkladne preverili rokovania, ktoré viedli k vráteniu predmetov. Hassonová povedala len veľmi málo a odvolávala sa na prísľub mlčanlivosti právnikovi a jej tajomnému klientovi.

Yakubov toho tiež veľa nevedel, ale mohol polícii poskytnúť nejaké podrobnosti o sklade, kde boli hodinky uložené, a tímu sa to podarilo vypátrať. V sklade v Ramle polícia objavila dokument s menom ženy v Los Angeles: Nili Shamrat.

Shamratovej meno sa v policajných záznamoch neobjavilo. Mai však našla záznam o manželstve s notorickým zlodejom. Príbeh Haaretz z mája 2004 s titulkom „Eagle’s Wings Clipted“ podrobne opisuje smrť Na’amana Dillera, zlodeja, ktorý na sklonku svojho života pokojne žil v Tel Avive. Nad Dillerovou fotkou, chudého muža s vojenským strihom ležiaceho na nemocničnom lôžku, príbeh čítal: „Dillerova 59-ročná manželka Nili Shamratová, ktorá priletela zo Spojených štátov, ho v slzách velebila.“

Polícia našla ich zlodeja.

Na’aman Diller bol postavou Robina Hooda v Izraeli v 60. a 70. rokoch. Hanobený pilot letectva, samotársky zločinec bol recidivista, ktorý sa špecializoval na falšovanie a vlámanie. Dokázal liezť po stenách a prekĺznuť cez malé okná a chválil sa množstvom zvláštnych taktík, ktoré sa stali jeho vizitkou. Na lúpež v múzeu mal nepriedušné alibi – sfalšoval výstupné dokumenty, aby to vyzeralo, že v čase lúpeže bol mimo krajiny.

Najznámejšou Dillerovou lúpežou bola v roku 1967 lúpež v Tel Avivskej banke. S prípravami začal päť mesiacov pred operáciou, keď susedom z banky povedal, že je inžinier, keď kopal priekopu v zadnej časti banky. Pozdĺž priekopy zakopal 300 stôp dlhú rúru a potom ju zakryl, raz si dal dlhšiu prestávku, aby mohol bojovať v šesťdňovej vojne. Keď bol jeho výkop dokončený, zaparkoval dodávku s kyslíkovými kanistrami na konci jeho potrubia.

Potrubie privádzalo kyslík do prenosného rezacieho horáka, ktorým sa vlámal do banky. Takto nemusel vláčiť obrovské plynové nádrže cez odkryté pole. Potom v priebehu niekoľkých dní prepálil bankový trezor a začal systematicky otvárať každú bezpečnostnú schránku. Keď mal toľko koristi, koľko mohol uniesť, vzal si ho domov, osprchoval sa a potom sa vrátil, aby získal viac. Chytili ho až vtedy, keď po hodinách snahy dostať sa do trezora začal byť frustrovaný a začal búchať na dvere trezoru. Bol taký hlučný, že blízky majiteľ domu zavolal políciu.

Diller sa stretol so Shamratovou v šesťdesiatych rokoch. Nakoniec sa rozišli. Shamratová sa presťahovala do USA a vydalal sa za niekoho iného. Ale Shamratová a Diller znovu rozdúchali románik na diaľku v 80. rokoch a po tom, čo ochorel na rakovinu, sa 15. apríla 2003 napokon v Jeruzaleme zosobášili. Bolo to zhodou okolností 20. výročie krádeže v LA Mayer. Shamratová sa musel krátko po svadbe vrátiť do práce, ale obaja zostali v telefónnom kontakte. „Robil veci, ktoré boli určite trestné, ale v mnohých prípadoch bol naozaj veľmi pozitívny,“ oná hovorí.

Diller zomrel na rakovinu v máji 2004, ale nie skôr, ako ho Shamratová naposledy navštívila v Tel Avive a spolu uložili niektoré z ukradnutých kúskov do bezpečnostnej schránky. Po celé desaťročia bola nevyriešená krádež Queen, majstrovské horologické dielo, ktoré sa kedysi vozilo v kabátoch šľachticov, Dillerovým vlastným tajným majstrovským dielom.

Dnes Queen v hodnote 30 miliónov dolárov visí v nepriestrelnom obale v suteréne múzea LA Mayer. Hodinky sú teraz dobre zabezpečené, vďaka šikovnému zlodejovi, ktorý je dávno už preč, no nie zabudnutý. Queen je vyleštená a žiari pod muzeálnymi LED lampami. Je to svedectvo o Márii Antoinette, jej obdivovateľovi a geniálnom hodinárovi, ktorý stelesnil ich lásku do zlata, krištáľu a nekonečne tikajúcich ozubených kolies.

The Strange Story of Marie Antoinette’s Watch, WIRED

ZANECHAŤ ODKAZ

Please enter your comment!
Please enter your name here