Vaše šance na prežitie leteckého nešťastia, podobne ako to bolo napríklad pri havárii leteckej spoločnosti Asiana Airlines Flight 214 v roku 2013 (z 307 pasažierov, 3 zomreli) na medzinárodnom letisku v San Franciscu, sú prekvapujúco dobré.

Podľa Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB) viac ako 95 percent pasažierov lietadla, ktorí boli účastní havárie prežilo. Bohužiaľ napriek tejto ubezpečujúcej štatistike mnohí ľudia majú fatalistický postoj k leteckým pádom – čo môže viesť k nebezpečnej úrovni apatie, najmä pokiaľ ide o predbežné bezpečnostné pokyny.

„Jedným z dôvodov, prečo cestujúci nevenujú pozornosť briefingu, môže byť ich presvedčenie, že nehody nie sú prežiteľné“, píše sa v jednej staršej správe NTSB z roku 2001.

Odborníci hovoria, že „nielen že letecké nešťastia sa dajú prežiť, ale existujú aj veci, ktoré môžete urobiť, aby ste zabezpečili vašu bezpečnosť.“

Vhodné oblečenie

Pred odchodom na letisko sa oblečte správne. V prípade núdze budete chcieť mať praktickú obuv a oblečenie.

„Predstavte si, že musíte utiecť z horiaceho lietadla,“ povedala Cynthia Corbettová, špecialistka na ľudské faktory z federálneho úradu Federal Aviation Administration (FAA). „Ak to budete musieť urobiť, ako dobre budú fungovať vaše šlapky? Ako dobré v tejto situácii budú vaše topánky s vysokým podpätkom?“

Je tiež šikovné nosiť dlhé nohavice a košele s dlhým rukávom, aby ste ochránili pokožku pred prípadnými plameňmi a ostrými predmetmi. Podľa správy z úradu NTSB 68 percent pasažierov usmrtených pri leteckých nehodách zomrelo v dôsledku zranení utrpených počas požiarov po páde.

„Radi vidíme upevnenie na topánkach (šnúrky apod.), ktoré sa nezničí a dlhé nohavice,“ povedal ďalší z expertov. Džínsy (rifle) sú dobré, chápem, že v lete to je veľmi ťažké, ale krátke šortky sú skutočne nebezpečné.“

Múdry výber miesta

Často citovaná analýza, ktorú vykonala spoločnosť Popular Mechanics v roku 2007, zistila, že cestujúci v zadnej časti lietadla mali oveľa väčšiu pravdepodobnosť, že prežijú ako pasažieri blízko vpredu.

Pri pohľade na fatálne letecké katastrofy lietadiel od roku 1971, kde boli k dispozícii sedadlá, analýza ukázala, že ľudia sediaci za krídlom majú o 40% väčšiu šancu na prežitie ako cestujúci vpredu lietadla (kde sa najčastejšie umiestňujú sedadlá najvyššej triedy).

Samozrejme, každá letecká katastrofa je iná a pri niekoľkých nehodách cestujúci v prednej časti lietadla dopadli lepšie.

Bez ohľadu na to, v akej časti lietadla sedíte, skúste sedieť v alebo v blízkosti radu „kde je východ (exit).“ Profesor Ed Galea, inžinier požiarnej bezpečnosti na Greenwichskej univerzite v Anglicku, zistil, že väčšina ľudí, ktorí prežili zrážku, sa presunuli o päť radov alebo menej pred opustením horiaceho lietadla. Galea tiež uviedol, že sedadlá uličiek boli trochu bezpečnejšie ako okenné alebo stredové sedadlá.

Vzlet a pristátie – kritické časy

Odborníci z oblasti bezpečnosti zistili, že najnebezpečnejšie časové úseky letov lietadla sú tri minúty po štarte a osem minút pred pristátím (10 hlavných príčin smrti).

Počas tejto doby je rozumné držať sa topánok, držať sa stola a vedieť kde sú obidva najbližšie východy (pred vami a za vami).

Odborníci tiež odporúčajú umiestniť pod sedadlo pred seba nejakú batožinu.“To je určitá prekážka, aby chodidlá a nohy nemohli ísť dopredu pod sedadlom.“ Podľa jedného z expertov, „zlomené kosti v chodidlách a na nohách sú pri havárii bežné.“

Ak vznikne bezprostredná hrozba nárazu, je dôležité, aby ste zostali pokojní a prevzali pozíciu prežitia. Svoje sedadlo uveďte naspäť do vzpriamenej polohy a zaujmite jednu z dvoch základných pozícií:

  • Ak máte pred sebou sedadlo, položte si naň obe ruky, prekrížte ich a položte si na ne čelo. Takisto sa odporúča položiť si hlavu priamo na predchádzajúce sedadlo a zopnúť prsty za hlavou. Hlavu si kryte zovretými lakťami.
  • Ak nemáte pred sebou sedadlo, pritisnite hrudník k stehnám, hlavu vložte medzi kolená a chyťte sa za členky

V oboch polohách by mali byť vaše nohy položené na podlahe, ďalej než vaše kolená, čím obmedzíte zranenia nôh a dolných končatín. Nohy si umiestnite pod sedadlom tak ďaleko, ako sa len bude dať. Tým zabránite zlomeninám holennej kosti.

Cestujúci by si tiež mali z vreciek vybrať ostré predmety, ako napríklad perá a kľúče – môžu v dôsledku nárazu spôsobiť bodné zranenia.

Pravidlo 90 sekúnd

Prvých 90 sekúnd po páde je najdôležitejších – ak môžete zostať pokojný a rýchlo sa dostať z lietadla, vaše šance na prežitie sú oveľa väčšie.

Niektorí cestujúci tak spanikária, že nemôžu odblokovať svoje bezpečnostné pásy: podľa zistení NTSB, že mnohé obete leteckého pádu boli nájdené na svojich sedadlách, pričom mali ešte stále zapnuté pásy.

„Preto je dôležité vedieť, čo robiť, aj bez príkazov,“ povedala Corbettová. „Niektorí ľudia sedia a čakajú na príazy, a ak ich nepočújú, potom sedia až do konca katastrofy.“

Jedným z dôvodov, prečo toľko cestujúcich prežilo haváriu lietadla Asiana Airlines Flight 214 v roku 2013, bola ich schopnosť rýchlo vystúpiť z lietadla. „Ak by ľudia z tohto lietadla sa „flákali“, boli by vystavení zvýšenému riziku,“ povedal americký prezident John Hansman, riaditeľ Medzinárodného centra pre leteckú dopravu.

Zhromažďovanie batožiny a iných osobných vecí môže byť smrteľnou chybou, podľa expertov. „Mohli by ste v lietadle uviaznuť s vašou batožinou,“ podľa vyjadrenia Corbett-ovej.

Rovnako bezpečné ako na eskalátore

Jednu z vecí, ktorú odborníci na bezpečnosť pohotovo obvykle zdôrazňujú, je pozoruhodný bezpečnostný rekord komerčných leteckých spoločností.

Len jeden z 1,2 milióna letov sa skončí nehodou, podľa štatistík z NTSB. Veľké zlepšenia v tréningu bezpečnosti, v nehorľavých materiáloch lietadiel a v požiarnych zariadeniach spôsobili, že lietanie bolo oveľa bezpečnejšie ako jazda.

Pravdepodobnosť úmrtia pri leteckej havárii je podľa Discovery asi jeden z 11 miliónov, zatiaľ čo pravdepodobnosť úmrtia pri automobilovej nehode je asi jeden z 5 000.

„Cesta komerčným lietadlom má takmer rovnaké riziko ako keď idete eskalátorom,“ povedal jeden z expertov. Ďalší na záver dodáva, „Lietanie je podľa mňa najbezpečnejším spôsobom cestovania. To neznamená, že by sme to mali brať na ľahkú váhu a že by sme nemali byť pripravení. Nenechajte sa týmto vystrašiť. Len majte vždy plán.“

ZANECHAŤ ODKAZ

Please enter your comment!
Please enter your name here