Dvoma najdôležitejšími katalyzátormi vývoja leteckých hodiniek boli prvé pokusy o letecký rekord a vojna. Prvá svetová vojna nachádza vývoj hodiniek medzi vreckovými hodinkami a novými náramkovými s britskými pilotmi vybavenými vreckovými hodinkami. Britské vreckové hodinky Mark IV.A a Mark V sú príkladom vojenského letectva I. svetovej vojny.

Prvá svetová vojna vyvoláva detské predstavy o dvojplošníkoch vybavených guľometom, ktoré strieľajú cez vrtuľu, o lietadle Červeného baróna, ktorý víťazne vychádza zo súboja, a o nekonečných radoch zákopov na zemi pod ním. Pridajte romantizmus letectva k romantizmu vojny a máte ikonické, ak mylne idealizované párovanie. Požiadavka vojny na presnú navigáciu alebo koordinovaný útok znamenala, že svet pochopil dôležitosť hodinárstva (horológie, merianie času). Britskí piloti pri „trhaní balónov“ alebo vyťahovaní pozorovacích balónov lietali s vreckovými hodinkami Mark IV.A (1914) a Mark V (1916).

Doxa Mark V (zdroj: Military Watch Forum)

Označenia na zadnej strane puzdra, jedinečné pre krajinu, oblasť služby alebo zamýšľané použitie, sú charakteristickou črtou historických vojenských hodiniek. Charakteristickým znakom Veľkej Británie bol široký šíp. Pre zberateľa sú označenia zadnej časti puzdra kľúčovými identifikátormi a pridanou zárukou pravosti. Tieto označenia znamenali, že hodinky boli oficiálnym vojenským vybavením, obstarávaným prostredníctvom zmlúv a sériovo vyrábaným pre bojových pilotov.

13. apríla 1912 bol vytvorený Kráľovský lietajúci zbor britskej armády (RFC), aby vyvinul vojenské a námorné krídlo. Tesne pred vojnou, vzhľadom na jedinečné potreby flotily, sa námorné krídlo oddelilo od RFC a vytvorilo Royal Naval Air Service (RNAS). V roku 1918 sa tieto dve samostatné odvetvia letectva opäť zlúčili a vytvorili Royal Air Force (RAF), ktorý pokračoval v používaní hodiniek Mark. Letecké hodinky RFC mali podčiarknuté veľké A so širokou šípkou smerujúcou nahor. Opravy hodiniek znamenali dodatočnú pečiatku na puzdre označujúcu stav opravy. Jeden pohľad na zadnú stranu puzdra a značky vám povedia, britský problém.

Omega Mark V (zdroj: Military Watch Forum)

Štandardnou záležitosťou boli vreckové hodinky Mark IV.A (1914) a Mark V (1916). RFC a RNAS mali takmer identické hodinky, ale hodinky RNAS boli prevažne osemdňové a RFC 30-hodinové. Keď sa tieto hodinky dostali do lietadla, stali sa chronometrickými prístrojmi, ktoré pilot vložil do prístrojovej dosky. Výsledkom bolo, že modely Mark IV.A a Mark V mali dlhé stonky navíjania, ktoré presahovali kryt prístrojovej dosky na navíjanie počas letu, čím si vyslúžili prezývku kokpitové hodinky. Zato nemeckí piloti nosili na svojich leteckých kombinézach prevrátené hodinky zavesené na prívesku. Piloti Zeppelinu mali rýchly prístup k času a visiaci prevrátený číselník bol pri držaní pravou stranou nahor. Tieto adaptívne opatrenia boli predchodcami pilotných hodiniek, ktoré sa nosili na zápästí.

Smith Mark IV.A – 8 dňové (IHC 185)

Veľa výrobcov dodávalo hodinky Mark s nepodpísanými strojčekmi; maloobchodníci ako H. Williamson Ltd. Of London alebo Birch & Gaydon Ltd. z Londýna distribuovali tieto anonymné hodinky. Hodinárska spoločnosť Smith bola popredným poskytovateľom hodiniek Mark IV.A a chválila sa: „Vďaka svojej vynikajúcej časomiere a nezlyhávajúcej nepresnosti si tento prístroj získal povesť najúspešnejších hodiniek, ktoré boli navrhnuté na neustále používanie v lietadlách“. Štyria známi výrobcovia hodiniek Mark V boli Zenith, Omega, Doxa a Electa.

Williamson Ltd. Mark IV.A 8 dňové

Hodinky Mark mali rôzne konfigurácie. Nočné lietanie si vyžiadalo vydanie svetelných edícií, aby piloti mohli sledovať spotrebu paliva a navigovať v tme. Osemdňový model Mark V bol ideálny na dlhšie lety. Náročnosť letu si vyžadovala tepelnú kompenzáciu, presnosť a odolnosť proti nárazom. Forma nasleduje funkciu a nástroj letca bol formovaný zamýšľaným použitím a nikde nebolo toto použitie dôležitejšie ako v boji. Funkcionalita pilotných hodiniek, ktoré boli vytvorené vo vojnových streľbách, sa rozšírila a bude sa naďalej rozširovať.

Britský dvojplošník Sopwith SE5 WW1

Vojna je vážna vec. Jej existencia je dôkazom ľudského zlyhania a niekedy nevyhnutná nevyhnutnosť vojny si vyžaduje viac ako len to najlepšie možné úsilie. Požiadavky vojny vyzvali hodinársky priemysel, aby reagoval s maximálnym úsilím, čím sa vojna stala katalyzátorom pokroku v hodinárstve. Prvá svetová vojna bola začiatkom ocenenia hodiniek ako základného vojenského vybavenia. Po hrôzach prvej svetovej vojny, ktoré spustošili Európu, Omega vydala vo Francúzsku hodinky, na ktorých bola vyrazená holubica mieru. Bez oslavovania násilia môžeme oslavovať technologické úspechy dosiahnuté za otrasných okolností. Hodinky Mark IV.A a Mark V sú príkladom hodinárskeho úspechu z prvej svetovej vojny.

Zdroj: Stručný sprievodca vojenskými hodinkami: 1880-1990 od ZM Wesolowski

Royal Flying Corps, WW1 cockpit watches, 1914 – 1918

História leteckých hodiniek časť IV – Longines a Lindbergh

ZANECHAŤ ODKAZ

Please enter your comment!
Please enter your name here