Asi každý z nás vie, čo je automobil. Ale predsa len tu je definícia: automobil alebo auto je kolesové vozidlo, ktoré má vlastný motor a prepravuje cestujúcich. Viac o tomto nájdete vo wikipedii Automobil.
Históriu automobilu môžeme prirovnať k behom na dlhé trate. Pod vývoj automobilov, ako ich poznáme dnes, sa podpísali mnohí technici (inžinieri); trval dlhé obdobie a napokon vývoj sa nezastavil a pokračuje neustále. Dôkazom neustáleho vývoja je skutočnosť, že mnoho technických prvkov, súčastí automobilu, ktoré v minulosti boli dôležité sú nahradzované inými riešeniami a teda z aút miznú.
Idea samohybného vozidla
Na rozdiel od mnohých iných veľkých vynálezov nemožno pôvodnú myšlienku automobilu (rozumej v zmysle „samohybný“ prostriedok) pripísať jedinému jedincovi. Idea samohybného vozidla sa objavila veľmi dávno.
Podľa Encyklopédie Britannica myšlienka automobilu bola prvýkrát zaznamenaná už v Homérovej Iliade. Leonardo da Vinci uvažoval nad myšlienkou vozidla s vlastným pohonom v 15. storočí. Švajčiarsky duchovný J.H. Genevois v roku 1760 navrhol namontovať malé veterné mlyny na vozidlo podobné vozíku. Genevoisova myšlienka bola pravdepodobne odvodená z vozíka poháňaného vetrom (angl. windmill cart) z roku 1714. V roku 1600 v Holandsku existovali dvojradové veterné vozíky … viac informácii nájdete v zmienenej Encyklopédii Britannica.
Skrátka automobil, ako ho poznáme, nebol vynájdený za jediný deň jedným vynálezcom. História automobilu odráža vývoj, ku ktorému došlo po celom svete a do ktorého sa zapojilo mnoho rôznych inovátorov. Odhaduje sa, že viac ako 100 000 patentov viedlo k vývoju moderného automobilu.
Vek pary
Väčšina historikov sa zhoduje na tom, že konštruktérom prvého skutočného automobilu bol francúzsky Nicolas-Joseph Cugnot. Cugnotovo vozidlo bola obrovská, ťažká, parou poháňaná trojkolka. Jej model z roku 1769 mal byť schopný prejsť 20 minút rýchlosťou 3,6 km (3,25 km) za hodinu, pričom by niesol štyroch ľudí a mal mať dostatočný výkon pary, aby sa po státí 20 minút opäť pohyboval. Repliku druhého Cugnotovho vozidla, čiastočne originálneho, môžete vidieť v Conservatoire National des Arts et Métiers v Paríži.
Čoskoro sa objavili Cugnotov nástupcovia, najmä v Anglicku, hoci zdá sa, že prvé parné vozidlo po Cugnotovi bolo postavené v roku 1790 v Amiens vo Francúzsku. Historici zmieňujú týchto anglických vynálezcov: James Watt, William Murdock, Richard Trevithick.
K téme para v doprave nájdete viac v článku: Pára – revoluce v dopravě
Ranné elektrické automobily
Na začiatku 20. storočia bolo 40 percent amerických automobilov poháňaných vodnou parou, 38 percent elektrinou a 22 percent benzínom. Vzhľadom na nespoľahlivosť benzínu, hluk a vibrácie, ako aj na komplikácie s parou, elektrická energia ponúkala atraktívne predajné argumenty: najmä okamžitý štart, tichú prevádzku a minimálnu údržbu. Prvý automobil, ktorý prekročil 100 km (60 míľ) za hodinu, bol elektrický (Camille Jenatzy’s La Jamais Contente, 1899). Elektrický, tiež od Jenatzy-ho, bol v roku 1898 pohodlným víťazom francúzskej súťaže do kopaca, kde sa testovali tri formy energie.
Vynález akumulátorovej batérie Gaston-om Planté-om vo Francúzsku v rokoch 1859 – 60 a jej vylepšenie spoločnosťou Camille Faure v roku 1881 umožnil vytvoriť elektrické vozidlo. Zdá sa, že to bola prvá trojkolka, jazdila v Paríži v roku 1881. Nasledovali ďalšie tri – kolesá v Londýne (1882) a Bostone (1888). Prvý americký automobil poháňaný batériou, postavený v Des Moines, Iowa, c. 1890, William Morrison, mohol udržiavať rýchlosť 14 km (23 km) za hodinu. Popularitu elektromobilu brzdila nedostatok infraštruktúry nabíjania batérií. Pred rokom 1910 bolo málo súkromných domácností, dokonca aj v mestách, zapojených do elektrickej energie a komunitné nabíjacie stanice a systémy výmeny batérií nedokázali dobehnúť. Do roku 1912 sa problém prekonal a elektrina mala svoj rozkvet.
Podobnejšie informácie nájdete v zmienenej Encyklopédii Britannica.
Vývoj benzínového automobilu
Väčšina autorít a publikácií o histórii automobilov považuje za najdôležitejších priekopníkov, ktorí prispeli k vývoju automobilu so spaľovacím motorom (benzínovým motorom), dvoch Nemcov: Karla Benza a Gottlieba Daimlera. Benz jazdil so svojím prvým autom v roku 1885 a Daimler v roku 1886.
Aj keď nie je dôvod domnievať sa, že Benz niekedy videl motorové vozidlo predtým, ako si vyrobil vlastné a pred Daimlerom musíme spomenúť ďalších priekopníkov: Étienne Lenoir vo Francúzsku a Siegfried Marcus v Rakúsku, v rokoch 1862 a 1864–65, avšak ani Lenoir ani Marcus nevytrvali vo svojom úsilí. Benz a Daimler vytrvali tak, že ich nástupnícka spoločnosť Daimler AG je súčasťou vývoja od samého počiatku. Napodiv, Benz a Daimler sa nikdy nestretli.
Za otcov automobilu sa označujú viacerí technici. Niektoré zdroje hovoria o štyroch nemeckých technikoch, inžinieroch, v rôznych dobách navzájom spolupracujúcih. Boli to už spominaní Carl Benz, Gottlieb Daimler, ale aj Nikolas Augusta Otto a Wilhelm Maybach.
Pri pátraní po histórii automobilu sa stretneme s mnohými ďalšími pionermi automobilizmu. Princíp štvortaktov, na ktorom pracujú najmodernejšie automobilové motory, objavil francúzsky inžinier Alphonse Beau de Rochas v roku 1862, rok predtým, ako Lenoir autom prešiel z Paríža do Joinville-le-Pont. V roku 1876 nemecký technik Otto zlepšil účinnosť motora zavedením štvortaktného cyklu, nazývaného aj Ottov cyklus.
Možno vás zaujme video ako sa historicky vyvíjala architektúra automobilu: Changing Architecture of the Motor Car – the History
Karl Benz
Karl Benz v mladosti pracoval ako mechanik a počas zamestnania študoval. V roku 1871 založil so spoločníkom svoju prvú firmu s materiálmi pre stavbu strojov a zariadení. Jeho však zaujímali motory a tak sa pustil do stavby dvojtaktného motora v nádeji, že sa mu podarí zdokonaliť vtedajšiu konštrukciu spaľovacieho motora.
20. júna 1872 sa oženil s Berthou Ringer. Prvý patent dostal roku 1879. O niekoľko rokov neskôr založil firmu Benz & Cie. na výrobu priemyselných motorov, z ktorej neskôr vznikla firma Mercedes-Benz. Karl Benz sa však začal zaoberať myšlienkou vytvoriť prakticky využiteľný automobil. O to sa už niekoľkokrát pokúšali iní konštruktéri, avšak neúspešne. Benz teda začal s návrhom štvortaktného motora podľa Ottovho patentu (958 cm³) as podvozkom trojkolesového vozidla. Automobil mal mať elektrické zapaľovanie, diferenciál a vodné chladenie.
V roku 1885 mohol v Mannheime predviesť svoj automobil, na ktorý 29. januára 1886 dostal patent. Už v júli 1886 začal s predajom svojho automobilu pod názvom Benz Velo. Spoľahlivosti jeho auta ľudia neverili, a tak sa jeho žena Bertha Benzová rozhodla s vozidlom Benz Patent-Motorwagen Nummer 3 uskutočniť 106 kilometrov dlhú cestu z Mannheimu do Pforzheim-u pri Stuttgarte, aby spoľahlivosť vozidla dokázala a presvedčila tak širokú verejnosť. Niekoľko rokov nato sa Benz Velo stal prvým hromadne vyrábaným automobilom, ale to už firma začala vyrábať aj štvorkolesové automobily (Zdroj: Wikipedia).
Príbeh Karla Benza a jeho manželky si môžete prečítať tu: Berta a Karl Benzovi – automobil se spalovacím motorem je na světě
Gottlieb Daimler
Gottlieb Daimler (1834-1900) bol nemecký vynálezca spaľovacieho motora a konštruktér prvých motocyklov a automobilov. Daimler spočiatku pracoval u Otta, kým si založil vlastnú strojárenskú dielňu. V roku 1885 zostrojil spoločne s Wilhelmom Maybachom v Stuttgarte prvý motocykel – (patent dostal 29. decembra 1885), a v roku 1886 aj prvý štvorkolesový automobil poháňaný spaľovacím motorom.
Ak vás zaujíma životný príbeh Daimlera a jeho príspevok k vývoju automobilu, potom tu je niekoľko článkov o jeho živote:
Gottlieb Daimler: Od narození jednoho z otců automobilu uplynulo 175 let (Zdroj: Auto.cz)