Na udeľovaní Oscarov v roku 1973 sa Jack Lemmon postavil na pódium, aby odovzdal dvoch Oscarov. Jeden bol za najlepší adaptovaný scenár a druhý za najlepší pôvodný scenár – vtedy mali rôzne mená, ale to teraz nie je dôležité. Dôležité je, kto si tieto dve ocenenia odniesol. Prvý dostali Mario Puzo a Francis Ford Coppola za malý film s názvom Krstný otec a druhý dostal Jeremy Larner za film Kandidát s Robertom Redfordom v hlavnej úlohe. Je zaujímavé, že keď Coppola vystúpil na pódium, aby prevzal svoju cenu, milostivo zavolal legendárneho scenáristu Roberta Towneho za jeho príspevky k slávnej záhradnej scéne vo filme medzi Al Pacinom a Marlonom Brandom. Larner by tiež verejne ocenil Towneho a poznamenal, že bez jeho príspevkov do The Candidate by scenár nikdy nebol dokončený.
Tieto dva filmy spomínam z jediného dôvodu. Krstný otec sa bezpochyby stal jedným z najväčších filmových úspechov v histórii tohto média. Na druhej strane sa trochu zabudlo na Kandidát , ktorý je reliktom doby, kedy vznikol – ale nemalo by to tak byť. Táto bystrá politická satira s Redfordom v hlavnej úlohe hlavného kandidáta na senátora nie je len nadčasovým filmom, ale obsahuje aj svoju hviezdu s rovnako nadčasovým potápačom Rolex – ktorý sa ukázal ako filmové hodinky 70. rokov.
Robert Redford má na plagáte pre The Candidate oblečenú svoju Rolex „Red“ Submariner. Obrázok: Warner Bros.
Prečo sa pozeráme
Tento týždeň sú to tri roky, čo píšem túto rubriku Sledovanie filmov tu na Hodinkee. A hoci rok 2023 možno nebol pre túto sériu až taký plodný, nikdy si nenechám ujsť príležitosť osláviť výročie. A ak ma poznáte, viete, že Redford je jeden z mojich obľúbených hercov, že Všetci prezidentovi muži (1976) sú mojim obľúbeným filmom a že túto príležitosť si zaslúžia označiť naozaj len jeden muž a jedny hodinky. A tak som sa dnes rozhodol prejsť k prvému filmu z toho, čo nazývam „Redford Red Sub Trilogy“: Kandidát (1972); druhý film je spomínaný Watergate re-telling z roku 1976; a tretí je The Electric Horseman z roku 1979, ku ktorému sa nakoniec dostanem.
Bill McKay (Redford) hovorí pred skupinou voličov, Red Sub na zápästí v The Candidate. Obrázok: Warner Bros/Getty
Dnes sa však zameriame na základný kameň satirickej kinematografie, film, ktorý upevnil Redforda ako mocného hráča v Hollywoode, ako niekoho viac než len herca. Týmto filmom ukázal svoj vplyv a schopnosť dať dokopy správny štáb, aby nakrútil film, ktorý má zmysel a aby bol správny. Kandidát sleduje podhubie americkej politickej mašinérie a ukazuje, ako sa nominanti vytvárajú z takmer úplnej umelosti. Redford hrá právnika vo verejnom záujme Billa McKaya (syna kalifornského guvernéra Johna J. McKaya), ktorý bol vybraný, aby sa uchádzal o post senátora v pretekoch, ktoré nemá šancu vyhrať – a o to tu ide. Tento dojímavý film ukazuje, aké to je byť kandidátom v centre pozornosti – škandály, pokrytectvo a absolútny dusivý nedostatok súkromia. Bez pokazenia sa film končí famózne – a vhodne – vetou „Čo budeme teraz robiť?“
A hoci by som každému vrelo odporučil, aby si tento film pozrel, pre jeho obratné písanie, kinematografiu v dokumentárnom štýle a decentné Redfordove herecké výkony, som rovnako posadnutý týmto filmom kvôli hodinkám na Redfordovom zápästí. Ponorka Rolex ref. 1680 – The Red Sub – sú pravdepodobne moje najobľúbenejšie staré hodinky všetkých čias a veľa z toho súvisí s ich väzbami na Redforda v tomto filme aj v All the President’s Men. V týchto filmoch nenosí len hodinky. Je to takmer pocit, ako keby hodinky boli úplne vlastnou postavou na obrazovke. Ako som si všimol v predchádzajúcich príbehoch, toto bol jeho osobný Ponorník a o jeho spojení s ním veľa hovorí, že by ho chcel mať na zápästí na striebornom plátne vo viacerých filmoch. To tiež hovorí niečo o jeho úlohe producenta v oboch týchto filmoch, pretože oba mali pre neho skutočný význam do tej miery, že chcel, aby sa v úlohách, ktoré hral, objavila tá najpravdivejšia verzia seba samého.
Ponorka Rolex ref. 1680 bola úplne prvá ponorka, ktorá mala komplikáciu s dátumom. Keď prvýkrát debutoval, obsahoval text Submariner v červenej farbe, vďaka čomu sa verzia s dátumom odlišovala od jej nedatových náprotivkov. Táto iterácia ref. 1680 by mal pomerne krátku životnosť a vyrábal sa v rokoch 1969-1975, kedy sa text Submariner vrátil do svojho podpisového bieleho formátu. Redford’s Sub má originálnu sponu, ktorá bola dodaná s týmito hodinkami, s jedným systémom puzdra a tiež to, čo vyzerá ako nitovaný náramok.
Rolex „Red Submariner“ z roku 1971, podobné hodinkám, ktoré nosil Robert Redford vo filme The Candidate.
Urobil som svoj spravodlivý podiel na sledovaní internetu a archívnom fotografickom prieskume a ako najlepšie môžem povedať, Redford si vybral svoju Red Sub ako slávnostné hodinky po úspechu hitu Butch Cassidy & The Sundance Kid (1969). Pre svoju rolu The Sundance Kid si ho vybral Paul Newman (so skutočnou pomocou od jeho manželky Joanne Woodwardovej) a slúžilo to ako nesporný odrazový mostík pre jeho raketový vzostup ku sláve. Poznáme Newmana a Rolex Daytona ako kombináciu , pokiaľ ide o hviezdu a pozeranie. Ale čím viac sa vraciam k Redfordovým filmom a vidím ho počas 70. a dokonca aj v 80. rokoch 20. storočia nosiť svoj Submariner, myslím si, že si to zaslúži rovnakú pozornosť. Pomáha, že títo dvaja boli celoživotní priatelia.
V každom prípade má The Candidate v mojom živote milujúcom filmy sentimentálne miesto a naozaj si myslím, že Red Submariner presahuje to, že ide o obyčajnú rekvizitu, pridávajúc vrstvu autenticity, ktorú by rekvizitné hodinky vybrané posádkou jednoducho nekomunikovali. A rovnako ako vo filme Všetci prezidentovi muži , aj tento film nám dáva dostatok času obdivovať ho na plátne.
Keď sa pozeráme
Približne v polovici filmu je McKay hlboko vo svojej zámerne nešťastnej kandidatúre na senátora. S tímom mediálnych expertov sa na jeho prípad podrobil žmýkaniu, aby vytvoril televízne spoty navrhnuté tak, aby bol príbuznejší a postavili ho do pozície, aby porazil úradujúceho Crockera Jarmona. McKay sa necíti dobre z toho, ako sa veci majú, a zistí, že je z celého procesu pozitívne vyčerpaný, keď vstúpi jeho šéf kampane (hrá ho Peter Boyle). Keď sa McKay zdvihne z ľahu na pohovke [00:42:44] , položí si ruky na tvár, čím ustúpi Červenému ponorkárovi na zápästí.
Warner Bros.
Ku koncu filmu nájdeme Redfordovho McKaya prichádzať nakrútiť časť pre televízny spravodajský program. Na tejto scéne je obzvlášť vtipné, že – podľa mňa je to úplná náhoda, vzhľadom na skutočnosť, že Rolex nerobí product placement a že film bol natočený v dokumentárnom štýle – sedí za stolom s nápisom Rolex omietnuté priamo pred ním. V tejto scéne McKay upadá do záchvatu smiechu, neschopný udržať sa a dokončiť časť, zatiaľ čo môžete vidieť Červeného ponorka na jeho zápästí [01:33:43] spočívajúceho na stole.
Warner Bros.
The Candidate s Robertom Redfordom v hlavnej úlohe režíruje Michael Ritchie s rekvizitami Douga von Kossa. Je k dispozícii na prenájom na Apple a Amazon.