Obnovenie všadeprítomného spojenia medzi Longines a letectvom, ktoré existovalo na konci 20. rokov minulého storočia, si vyžaduje trochu cestovania v čase HG Wellsa a aktívnu predstavivosť, možno aj nejakú psychoterapiu. Keď psychológovia používajú test slovnej asociácie, požiadajú vás, aby ste pomenovali prvé slovo, ktoré vám napadne. Napríklad, keď počujeme slovo oceán, spomeniem si na Karibik. Spoločné páry sa však objavia, keď sú súčasťou kultúrneho žargónu: keď počujeme Volkswagen – napadne nás chrobák (Beetle); pri počutí Babe Ruth (americký bejzbolový hráč) – myslíme na homerun (odpal v bejzbole); počujeme Caesar – napadne nás Rím. Čo vás teda napadne, keď počujete Longines? Letectvo? Ak áno, niektorí by si mohli myslieť, že sa musíte dať vyšetriť, ale boli časy, keď Longines bola pohotovou odpoveďou.

Keď sa letectvo dostalo zo svojho priekopníckeho rozvoja (pod vedením pilotov Alberta Santosa-Dumonta a Louisa Blériota) do zlatého veku medzi dvoma svetovými vojnami, lietanie sa stalo témou domácností a spoločnosť Longines bola pridruženým partnerom letectva predovšetkým vďaka jednému mužovi: Charlesovi Lindberghovi. Slávny Lindbergh, miláčik médií, a Longines sa spojili pri navrhovaní navigačných hodiniek Hour Angle Watch.

V tomto období medzi vojnami už lietanie nebolo novinkou; bolo to bežné. Lietadlá doručovali poštu leteckou poštou a americká poštová služba zamestnávala množstvo pilotov. 25-ročný Lindbergh slúžil ako pilot americkej pošty na trase medzi St. Louis a Chicagom. Z veteránov sa stali tuláci (barnstormeri), odvážni kaskadérski piloti, ktorí cestovali po krajine, poskytovali prvé letecké dni a ponúkali verejnosti jazdu. Poprašovanie plodín, letecký prieskum a podnikové letectvo – to všetko vzniklo v polovici 20. rokov 20. storočia. Lietadlo bolo súčasťou kultúry. Vzostup všeobecného letectva znamenal rastúcu potrebu presnosti navigácie, čo viedlo k pokrokom spoločnosti Longines v oblasti hodinárstva.

Longines bol oficiálnym časomeračom olympijských hier a bol uznávaným strážcom času a menom, ktoré ľudia poznali. Keď Lindbergh letel na svojom známom non-stop, sólo prelete Atlantiku, Longines meral udalosť; celkový čas bol 33 hodín a 30 minút. V roku 1927 Charles Lindbergh opustil Roosevelt Field na Long Island, NY a pristál na Le Bourget Field v Paríži vo Francúzsku, aby sa stal medzinárodnou senzáciou, skutočnou celebritou. Aj keď chýbali paparazzi, 24-hodinové správy a internet, mediálny kolotoč sa vrhol na Lindberghovcov a neskôr sa dostal do šialenstva s únosom a vraždou Lindberghovho dieťaťa, ale zatiaľ bol Charles Lindbergh oslavujúcim mužom – hodiny. Nielenže dokázal zdanlivo nemožné, ale zjednotil kontinenty a život už nikdy nemal byť ako predtým.

Charles Lindbergh a jeho Spirit of St. Louis

Za svoj úspech Lindbergh získal Orteigovu cenu 25 000 dolárov, ktorá bola od svojej pôvodnej ponuky v roku 1919 nevyzdvihnutá a svojou príťažlivosťou si vyžiadala životy niekoľkých pilotov. Aby dosiahol transatlantický výkon, letel na Ryan NYP, ktorý pomáhal navrhnúť. Toto bol látkou potiahnutý, jednomiestny, vysokokrídlový jednoplošník s názvom Spirit of St. Louis. Predstavte si, že preletíte celú tú cestu cez oceán a budete sa mať na pozore. Keď jazdím v neznámych oblastiach, používam GPS a v meste je veľa orientačných bodov. Nad oceánom je voda, obloha a mraky;“voda, všade voda a ani kvapka na pitie.“ Pre lode, ako aj pre lietadlá, je určenie zemepisnej dĺžky na mori trikom a Longines by zvládli navigačnú výzvu.

Vyrobili navigačné hodinky, ktoré umožnili vypočítať presnú polohu aj napriek nedostatkom v presnosti času. Pár sekúnd preč tu alebo tam, čo je na tom dôležité? Rozdiel niekoľkých sekúnd v priebehu času môže znamenať odchýlku kurzu o niekoľko kilometrov. Ako kompenzovať odchýlky v dodržaní času a zároveň zachovať presnosť? Predtým, ako Lindbergh spolupracoval s Longines, existovali P.V.H. Weems a menej známe hodinky Weems boli základným modelom hodiniek Lindbergh, vďaka čomu boli Lindbergh’s v podstate aktualizované a vylepšené Weems.

Weems Watch cca 1933, Foto s láskavým dovolením Antiquorum

Predchodca Lindbergha našiel šikovný spôsob, ako kompenzovať nepresnosť. V roku 1929 kapitán námorníctva Phillip Van Horn Weems v spojení s Longines (a Wittnauer) vyvinul Weems Second-Setting Watch pre námornú navigáciu. Hodinky sa tiež rýchlo stali leteckým nástrojom. Vzhľadom na turbulentné kokpity a hrubé rukavice potrebné na lietanie vo výškach boli Weems typicky predimenzované. Charakteristickým znakom týchto 48 mm hodiniek bol ich otočný stredový sekundový ciferník. Piloti mohli počúvať minútové pípanie cez rádio a nastavovať ciferník, čím si zachovávali presnosť. Otočný vnútorný číselník zobrazoval správne minúty a graficky znázorňoval odchýlku od pôvodne nastaveného času.

Lindbergh sa rozhodol aktualizovať a vylepšiť hodinky Weems na základe svojich skúseností s lietaním nad Atlantikom. Vysvetlil Longinesovi, čo potrebuje od navigačných hodiniek, a hodinári sa pustili do práce, pričom Charles Lindbergh dal svoj súhlas na konečný produkt. V roku 1931 sa zrodili hodinky Lindbergh. Ak by Mick Jagger alebo pápež vyjadrili súhlas s hodinkami, možno by zaostali za Lindberghovou celosvetovou slávou; Pre Longines to bola obrovská výhoda pre PR a hodinky predali pracujúcim pilotom a rovnako zbožňujúcej verejnosti.

Hodinky Longines Lindbergh okolo roku 1940

Aktualizované hodinky umožnili pilotom ľahšie určiť hodinový uhol, menovca hodiniek, čo je technický popis hľadania zemepisnej dĺžky na základe vtedajšieho greenwichského času. Lindberghove hodinky pomohli navigácii pridaním značiek na číselník a lunetu, ktoré uľahčili výpočet hodinového uhla. Pilot teraz mohol s istotou určiť svoju polohu aj na míle voľnej vody. Zostávajúcou navigačnou výzvou bolo meranie krátkych intervalov vzdialenosti, čo je predmetom nasledujúceho článku, ktorý skúma vývoj chronografov Longines a Breitling. Zostaňte naladení. Medzitým porovnajte tieto znovu vydané hodinky nižšie a ich príslušné ciferníky.

Longines Hour Angle Watch a Weems Second-Setting Watch

Pripomínajúc si priekopnícke pokroky Longines na súši, vo vzduchu a na mori, spoločnosť znovu vydala svoje slávne modely s kolekciou Heritage. Obe tieto ikonické hodinky sú súčasťou tejto retrospektívy Longines. Celú kolekciu nájdete na stránke Longines. Hoci sú hodinky Weems a Lindbergh anachronické v dizajne a funkcii, skutočná hodnota je ich historickým úspechom. Pri dobývaní neba Zlatým vekom bol kráľom Longines.

Zdroj: The History of the Pilot Watch Part Four: Longines and Lindbergh

História leteckých hodiniek časť V – B-Uhr

ZANECHAŤ ODKAZ

Please enter your comment!
Please enter your name here