Nový softvér s názvom Cherrypick je prvý, ktorý dokáže automaticky analyzovať volejbalové zápasy a poskytnúť analytiku o hre o hodinu neskôr. Umožňuje športovým trénerom zaznamenať hru, nahrať video a získať štatistiky zo zápasu do jednej hodiny. Cherrypick je založený na algoritmoch machine learning (strojové učenie) a počítačovej vízie.
„Cherrypick bude automaticky prechádzať zápasom a získavať dôležité štatistické informácie a tie potom priamo priradí k videu,“ hovorí James Grinage starší študent z Rice University, ktorý sa spolupodielal na softwérovom návrhu. „Tréneri si potom môžu jednoducho prehrať video a zistiť, kedy sa odohrali jednotlivé hry a kto bol za čo zodpovedný.“
Grinage tvrdí, že softvér umožní trénerom urobiť „data-driven“ rozhodnutia založené na hráčovych aktivitách a prispôsobiť koučing trénera špecifickým situáciám, vrátane rozhodnutia o tom, akú hru budú hrať, ako sa budú točiť, apod.
Schopnosť Cherrypick poskytovať analytiku už za hodinu, posúva softvér ďalej od toho, čo momentálne na trhu je, pretože súčasné programy na to potrebujú čas zhruba 12 až 24 hodín, z dôvodu potrebnej manuálnej analýzy. Práve rýchlosť je hlavnou konkurenčnou výhodou tohto softvéru. Pretože v prípade športov, ako je napríklad volejbal, kde tímy hrajú zápasy v rade v priebehu 24-48 hodín, tréneri, aby urobili koučingové rozhodnutia, potrebujú dáta rýchlo.“
Prečo práve volejbal? Študenti, ktorí navrhli softvér, hovoria, že jedným z dôvodov, prečo sa rozhodli s Cherrypickom zamerať na volejbal, bolo kvôli štart/stop povahe tohto športu. Grinage tvrdí, že „je ľahšie implementovať technológiu v športe, ktorý má istý štart a istý koniec. Vo volejbale sa každá rozohrávka začína podaním a končí s bodom.“
Na otestovanie presnosti softvéru členovia tímu museli označiť pozíciu lopty v desiatkach hodín volejbalových zápasov. Celkovo študenti takto označili približne 20 zápasov, pričom dĺžka sa pohybuje od 1,5 do 2 hodín a filmuje sa pri rýchlosti 30 snímok za sekundu. Jeden z tímu vývojarov hovorí, „Podľa našich znalostí ide o najväčší súbor údajov tohto typu o volejbale; napokon v uplynulom roku sme strávili značný čas tým, aby sme označili každú snímku videa, tak aby bolo jasné, kde sa v každom okamihu lopta nachádza.“
V budúcnosti plánujú rozšíriť softvér tak, aby bol použiteľný aj na ďalšie športy vrátane tenisu a možno baseballu.
Zdroj: Rice University