Dnes sa pozrieme na históriu leteckých (pilotných) hodiniek. Je to prvý článok zo série piatich a začneme s nezvyčajnou fantáziou … Pokiaľ ide o základné kritériá pre pilotné hodinky, ako je funkčnosť a čitateľnosť, zdá sa, že Cartier Santos sú vhodné, až na jednu nenapadnuteľnú kategóriu: originalita.

Majiteľ Santosu je vážený klient, ktorý môže dobre stelesňovať určitú odvahu, ktorá sprevádzala tých veľkolepých mužov v ich lietajúcich strojoch. V čase, keď muži riskovali svoje životy, aby sa vzniesli do vzduchu, svet zatajil dych a sledoval. Uprostred všetkej tejto pozornosti sa objavili nové náramkové hodinky od Cartiera a svet si to všimol. Hodinky sú poctou nebojácnej dobe, kedy odhodlanie nepoznalo hraníc.

Text článku: „M. Santos Dumont sa po niekoľkých prípravných trasách v Paríži 12. novembra, keď jeho lietajúci stroj preletel 75, 128 a 142 yardov, rozhodol vrátiť sa do východiskového bodu proti vetru. Tridsať yardov motor bežal po zemi, potom sa zrazu zdvihol do výšky asi päť yardov a vyzeral ako veľký biely vták a vzniesol sa do polovice dráhy. M. Santos Dumont, zaskočený niektorými divákmi, ktorí mu stáli v ceste, rýchlo skrútil kormidlo a stroj sa ťažko zrútil na zem a poškodil si jedno krídlo. Experiment bol však triumfom pre skutočný let; a zdá sa, že to bola len otázka času, kým sa podarí dobyť vzduch. Tých 235 yardov bolo prejdených za dvadsaťjeden sekúnd.“

Nikdy som neholdoval pretláčaniu rukou, hádzaniu kabrou alebo iných rôznych pissingových súťažiach, takže sa zdržím vstupu do sporu medzi bratmi Wrightovými a Albertom Santosom-Dumontom o to, kto je prvý. Stačí, že Flyer bratov Wrightovcov I letel skôr (1903), pričom dosiahol prvý trvalý let ťažší ako vzduch pod motorom. Títo vynaliezaví mechanici bicyklov tiež vytvorili trojosové ovládacie prvky vybočenia, sklonu a nakláňania, ktoré pilotovi umožnili manévrovať s jeho plavidlom.

V roku 1906 vzlietol ’14 bis‘ Brazílčana Alberta Santosa-Dumonta vybavený kolesami, ktoré mu umožnili vzlietnuť vlastnou silou, ako to špecifikovala Medzinárodná letecká federácia, ktorá od svojho vzniku v roku 1905 existovala na overenie leteckých záznamov. Bratia Wrightovci používali na vzlet koľajnicový a neskôr katapultový systém. Tu leží bod sporu medzi kontinentmi. Vytvorili Wrightovci iba lietajúci stroj a Alberto vyrobil prvé lietadlo s pevnými krídlami? Ernest Archdiacon zhrnul európske nálady svojou otázkou: „Sú Wrightovci letci alebo klamári? V Európe mená ako Clement Ader , Blériot a bohatý excentrik Alberto Santos-Dumont boli synonymom letectva a Európa bola miestom, kde horológia nasledovala lietanie. Pokiaľ ide o prvé hodinky Pilot Watch, neexistuje žiadna kontroverzia.

Lietadlo Alberta Santosa

Po dosiahnutí letu a prevzatí ceny Deutsch-Archideacon, Alberto pokračoval v kráľovskej oslave v reštaurácii Maxim v Paríži. Po celodenných výkonoch a získanej pozornosti uprostred jasajúceho davu nastal čas oddýchnuť si. “Votre Santé!” Možno práve medzi prípitkami šampanského sa Alberto sťažoval svojmu priateľovi Louisovi Cartierovi na ťažkosti pri kontrole vreckových hodiniek počas letu. Musel držať ruky na ovládaní lietadla, no namiesto toho musel tápať po vreckových hodinkách. Louis Cartier počúval a Eureka! – zrodil sa nápad, ktorým sa mali stať náramkové hodinky Santos-Dumont – prvé pilotné hodinky.

Cartier Santos Dumont 1910

Louis Cartier vyrobil hodinky pre svojho priateľa Alberta Santosa-Dumonta, ktorý ich nosil pri každom lete. Alberto bol celebritou v celej Európe a vďaka jeho okázalej osobnosti sa jeho hodinky Cartier stali rovnako slávnymi. Pri pohľade na obrázky Alberta v novinách sa verejnosť pýtala: „Čo to má priviazané na zápästí?“ Odpoveďou boli hodinky. Namiesto ťažkopádnych vreckových hodiniek nosil Alberto náramkové hodinky pripevnené pohodlným koženým remienkom a zaistené malou prackou. Hoci Patek Phillip vynašiel náramkové hodinky, nosili ich hlavne ženy, kým Santos vyrobil náramkové hodinky ako pánske hodinky, čím dosiahol ďalšie prvenstvo.

Počas tejto doby Santos modernizoval svoje lietadlo na jednoplošník Demoiselle (Damselfly), ktorý postavil a sériovo vyrábal v typoch číslovaných postupne 19 až 22. V roku 1908 bolo lietadlo č. 19 prvým komerčne vyrábaným lietadlom. Mal drevenú podperu, otvorenú kostru trupu a nakoniec výber z troch motorov. Alberto dokázal postaviť lietadlo za pätnásť dní a v roku 1909 dal svojmu pilotovi na požiadanie rýchlosť 120 km/h. Vydanie časopisu Popular Mechanics z júna 1910 obsahovalo nákresy Demoiselle a chválilo sa: „Tento stroj je lepší ako ktorýkoľvek iný, aký kedy bol vyrobený, pre tých, ktorí chcú dosiahnuť výsledky s čo najmenšími nákladmi as minimom experimentovania. “Cartier s hodinkami a Alberto Santos-Dumont so svojimi lietadlami ohlasovali zlatý vek letectva.

Cartier Santos Dumont 1913

Louis Cartier spolupracoval s výrobcom strojčekov Edmondom Jaegerom na hromadnej výrobe hodiniek Santos, ktoré niesli meno dobrodruha a prvýkrát sa začali predávať v roku 1911. Hodinky zožali úspech. Klíma hodiniek by sa však zmenila. Počas 2. svetovej vojny armáda špecifikovala okrúhle hodinky do služby a hranaté hodinky začali upadať, ktorý pretrváva dodnes, ale Santos mali stálu silu a zostali typickým produktom Cartier. Hodinky Santos sú nadčasovou klasikou.

So Santosom z roku 1978 sa Cartier odklonil od používania drahých kovov a dodal cenovo dostupné oceľovo/zlaté hodinky, po ktorých nasledovali celooceľové hodinky a verejnosť reagovala. Cartier opäť dodával hodinky širokým masám, najmä mladým ľuďom, a Santos z nehrdzavejúcej ocele sa na svoju dobu stali „It“ hodinkami. Všimnite si rám dosky pripevnený malými skrutkami, ktorý sa stal trvalým prvkom, no stále prevláda pôvodná Santosova DNA.

Cartier Santos steel gold

Dnes má Cartier mnoho variácií Santos, dostupných v rôznych veľkostiach a so sortimentom štýlov. Zostávajú prvými pilotnými hodinkami a naďalej sa vyvíjajú, ako sme informovali o Santos 100 Carbon. Santos už síce nezdobí oblohu ako kedysi, no jeho majiteľ sa môže usmievať, pretože vie, že má priaznivý pôvod. V dave veľkých, väčších a najväčších pilotných hodiniek je Santos bezpečný vo svojej identite s vedomím, že žiadne iné hodinky si nemôžu uzurpovať svoju historickú nadvládu. Nemusí nič dokazovať. Byť prvý je už raz také.

Zdroj: History of the Pilot Watch Part I – Cartier Santos 1904

História leteckých hodiniek časť II – Zenith Montre d’Aéronef Typ 20

ZANECHAŤ ODKAZ

Please enter your comment!
Please enter your name here